W styczniu i lutym, kiedy w całym kraju trwają ferie zimowe, pensjonaty i schroniska przeżywają oblężenie. Nic dziwnego, że właśnie wtedy ich właściciele najbardziej obawiają się szeroko pojętych szkód i usterek w budynkach.
Właściciele pensjonatów nie mają obowiązku ich ubezpieczać, jednak wielu z nich decyduje się objęcie nieruchomości ubezpieczeniem OC lub od pożaru czy innych zdarzeń losowych.
Niezależnie od typu ubezpieczenia warto jednak pamiętać, że w umowie powinien znaleźć się dokładny wykaz sytuacji, w których ubezpieczyciel powinien wypłacić uprawnionemu odszkodowanie. Świadczenie powinno również być wypłacane w wysokości odpowiedniej do poniesionej szkody.
Najczęściej zakres umowy ubezpieczenia obejmuje uszkodzenia nieruchomości spowodowane zdarzeniem losowym, takim jak na przykład:
Jeśli właściciel ubezpieczonego pensjonatu poniósł szkodę z powodu zdarzenia wymienionego w umowie, powinien jak najszybciej zgłosić ją u ubezpieczyciela. Ma on obowiązek wypłacić odszkodowanie w terminie 30 dni od zgłoszenia. Jeśli przypadek jest szczególnie skomplikowany, czyli zachodzi konieczność wyjaśnienia okoliczności mających wpływ na odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń lub wysokość szkody, okres ten może się ulec wydłużeniu. Wówczas jednak zakład ubezpieczeń ma obowiązek wypłacić uprawnionemu świadczenia najpóźniej 14 dnia od dnia, w którym możliwe było wykrycie tych okoliczności.
Czas likwidacji szkody nie powinien jednak przekroczyć 90 dni. Jeśli termin ten już minął, a właściciel pensjonatu wciąż nie otrzymał należnych świadczeń, może domagać się od ubezpieczyciela odsetek.
Jeżeli w wyniku wymienionych wyżej okoliczności ulegną uszkodzeniu budynki pensjonatu, należy:
Właściciel pensjonatu powinien przede wszystkim zabezpieczyć uszkodzone fragmenty nieruchomości na przykład plandeką lub folią. Zapobieganie powstawaniu większej szkody jest niezmiernie istotne – jeśli właściciel nie podejmie żadnych zmierzających do tego czynności, ubezpieczyciel może nie pokryć kosztów związanych z usunięciem szkód.
Rzeczoznawca powinien przeprowadzić oględziny w ciągu kilku dni od złożenia zawiadomienia o powstaniu szkody. Jeśli właściciel pensjonatu chce do tego czasu dokonać jakichś prac porządkowych, powinien się z nim skontaktować i ustalić, jakie czynności nie utrudnią mu dokonanie właściwej oceny szkód. W niektórych przypadkach dobrze jest też wykonać dokumentację fotograficzną szkody przed uporządkowaniem miejsca szkody.
Szczególnie duże szkody w pensjonacie może wyrządzić pożar. Dlatego też w przypadku likwidacji szkody powstałej w jego wyniku ubezpieczyciel podejmuje specjalne środki, takie jak powołanie biegłego z zakresu pożarnictwa w celu ustalenia przyczyny pożaru.
Warto więc pamiętać, że jeżeli szkody w pensjonacie spowodował właśnie ogień, nie wolno porządkować ani naprawiać niczego na miejscu zdarzenia. W takiej sytuacji istotne jest ustalenie przyczyn pożaru, więc tego typu ingerencje mogą utrudnić lub nawet uniemożliwić biegłemu pracę. Może to mieć dla właściciela pensjonatu poważne skutki – jeśli nie będzie możliwe wskazanie powodu pożaru, kwota świadczeń może zostać znacznie obniżona, a w niektórych przypadkach ubezpieczyciel może odmówić wypłaty roszczeń.
Zostaw swoje dane