Wypadek, a nawet niewielka kolizja to dla uczestników tych zdarzeń wiele stresu i nerwów. Jeśli jednak to Ty jesteś osobą poszkodowaną możesz się ubiegać o stosowne odszkodowanie z OC sprawcy. Podpowiadamy, w jaki sposób i gdzie zgłasza się szkodę komunikacyjną.
Szkoda z OC – jak postępować?
Zgodnie z nowelizacją kodeksu cywilnego z dnia 19 lipca 2018 roku przedawnienie roszczeń następuje z końcem trzeciego roku kalendarzowego od powstania szkody lub wydania decyzji.
Warto jednak zrobić to jak najszybciej, ponieważ skutki nawet pozornie niegroźnej stłuczki mogą być dotkliwe nie tylko dla komfortu jazdy, ale przede wszystkim dla naszego bezpieczeństwa. Najlepiej zatem dokonać naprawy od razu i nie czekać do momentu aż defekt pokolizyjny spowoduje poważną awarię lub doprowadzi do kolejnego zdarzenia drogowego.
Szkoda z OC sprawcy – zgłoszenie krok po kroku
Coraz więcej firm ubezpieczeniowych udostępnia przez internet formularz zgłoszeniowy, za pomocą którego można szybko i w dowolnym momencie zgłosić szkodę komunikacyjną załączając ważne dokumenty. Dostępne są także inne sposoby zgłoszenia roszczenia: telefonicznie, faxem, drogą elektroniczną (e-mail), pocztą tradycyjną lub osobiście w najbliższym oddziale TU.
Ubezpieczyciele proszą o podanie następujących danych: data i miejsce zdarzenia, opis zdarzenia, numer polisy OC sprawcy, marka i numer rejestracyjny pojazdu sprawcy i poszkodowanego. Od osoby poszkodowanej wymaga się również oświadczenia sprawcy. Dokument ten należy przedstawić w przypadku kolizji, jeśli natomiast zdarzenie sklasyfikowano jako wypadek niezbędna będzie notatka służb policyjnych.
Jak wyceniania jest szkoda?
Kolejnym krokiem zmierzającym do likwidacji szkody jest oszacowanie jej wartości. Tutaj niezbędna jest wizyta rzeczoznawcy, który w trakcie oględzin oceni stan techniczny pojazdu oraz wykona dokumentację fotograficzną. Ponadto rzeczoznawca sporządza stosowny raport, na podstawie którego wyceniana jest szkoda biorąc pod uwagę historię pojazdu.
Stosuje się dwie metody: kalkulacja szkody częściowej i wycena szkody całkowitej. Pierwszy sposób jest praktykowany w sytuacji, gdy naprawa danego pojazdu nie przekracza 100% jego wartości rynkowej. Jeśli natomiast koszty naprawy są wyższe albo naprawa nie jest możliwa (zbyt duże zniszczenia, aby można było przywrócić stan pojazdu sprzed zdarzenia drogowego) – wówczas odszkodowanie wypłacane poszkodowanemu stanowi różnicę pomiędzy wartością samochodu przed szkodą, a wartością wraku.
Likwidacja szkody z OC sprawcy – Jak uzyskać odszkodowanie?
Wyróżnia się dwie metody likwidacji szkody z polisy OC sprawcy: gotówkową i bezgotówkową. W większości przypadków to poszkodowany może dokonać wyboru. Metoda gotówkowa, zwana także kosztorysową polega na wypłaceniu poszkodowanemu odszkodowania, który następnie we własnym zakresie dokonuje naprawy.
Z kolei w przypadku rozliczenia bezgotówkowego (inaczej serwisowego) to ubezpieczyciel rozlicza się z warsztatem za naprawy pojazdu na podstawie wystawionych faktur.
BLS – czyli bezpośrednia likwidacja szkód
W niektórych sytuacjach poszkodowany może również zdecydować się na BLS, czyli bezpośrednią likwidację szkody. Osoba poszkodowana zgłasza roszczenie do swojej firmy ubezpieczeniowej, a nie do tego, w którym wykupioną polisę miał sprawca kolizji lub wypadku. Zakład ubezpieczeń wypłaca poszkodowanemu odszkodowanie i w późniejszym czasie domaga się zwrotu tej kwoty od ubezpieczyciela sprawcy.
Nie każda szkoda kwalifikuje się do BLS-u – firmy ubezpieczeniowe wymagają spełnienia kilku warunków. Są to między innymi:
- znany jest sprawca szkody;
- samochód sprawcy jest zarejestrowany w Polsce;
- w zdarzeniu drogowym brały udział dwa pojazdy;
- wartość szkody nie jest wyższa niż 30 tys. zł;
- roszczenie dotyczy tylko uszkodzeń pojazdu.
Oczywiście poszkodowany może także starać się o zwrot kosztów holowania pojazdu, parkingu czy wynajęcia samochodu. Warto wiedzieć, że samochód zastępczy nie powinno być z wyższej klasy niż uszkodzone, a czas jego wynajęcia nie może trwać dłużej niż naprawa szkody.
Co zrobić, jeśli sprawca nie posiada OC?
Choć ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej jest obowiązkowe, to zdarza się, że nie wszyscy kierowcy je wykupują. Nie oznacza to jednak, że w przypadku braku jego wykupienia przez posiadacza pojazdu, którym spowodowano wypadek czy kolizję poszkodowanemu nie należy się odszkodowanie. Wówczas wypłatą świadczenia zajmuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, a samego zgłoszenia można dokonać w dowolnej firmie ubezpieczeniowej (ubezpieczyciel ma obowiązek je przyjąć).
W jakim terminie następuje wypłata odszkodowania?
Zakład ubezpieczeń od chwili zgłoszenia szkody ma 30 dni na dokonanie wypłaty odszkodowania. Jeśli termin ten jest niewystarczający, aby ustalić okoliczności danego zdarzenia drogowego (np. sprawca nie przyznaje się do winy), to świadczenie jest wypłacane poszkodowanemu w ciągu 14 dni od momentu ustalenia okoliczności. W przypadku odmowy wypłaty odszkodowania można złożyć odwołanie, a jeśli to nie przyniesie skutków skierować sprawę na drogę sądową.