Zwykle uważa się, że usługi odszkodowawcze są drogie i skomplikowane. Czy możliwa jest zmiana takiego ich postrzegania? Jak można walczyć skutecznie o swoje prawa?
Poszkodowanym z drobną szkodą czy niewielkimi obrażeniami zależy na prostych rozwiązaniach. Preferują również usługi online, które pozwalają na sfinalizowanie sprawy bez konieczności wychodzenia z domu.
W odpowiedzi na te potrzeby powstała usługa oferująca m.in. pomoc w uzyskaniu odszkodowania po wypadku — LAWstream. Dzięki niej za pomocą Internetu można wygenerować potrzebne dokumenty i przekazać je do właściwej instytucji. Platforma wykorzystuje nowoczesny model obsługi odszkodowawczej, który znacząco różni się od dotychczasowych rozwiązań.
Różne modele świadczenia usług odszkodowawczych
Obecnie na rynku istnieją trzy modele świadczenia usług odszkodowawczych.
Tradycyjny model offline opiera się na bezpośrednim kontakcie klienta z doradcą. Poszkodowany sam musi znaleźć odpowiednią kancelarię odszkodowawczą, a następnie umówić się na spotkanie, na które zwykle należy czekać kilka dni.
Podczas spotkania doradca zadaje pytania dotyczące:
● zdarzenia i jego okoliczności
● posiadanych dokumentów i innych dowodów
● roszczeń
Szczegółowe odpowiedzi na te pytania pomagają w sporządzeniu właściwego pisma — zgłoszenia szkody, reklamacji czy pozwu sądowego. W tym przypadku bardzo ważnym jest, aby być dokładnie przygotowanym jeszcze przed spotkaniem, co znacząco skróci całą procedurę dochodzenia roszczeń. Większe kancelarie często mają własne sieci przedstawicieli terenowych, którzy również zbierają wskazane informacje od poszkodowanych, a następnie notują je w formularzu. Odbierają także dokumenty, a cały pakiet przesyłają do doradców, którzy sporządzają pismo.
Zyskującym na popularności modelem jest ten wykorzystujący kontakt przez internet — marketplace. Na specjalnie przygotowanej stronie poszkodowany ma do wyboru różnorodne usługi, spośród nich wybiera tę, której potrzebuje i wysyła formularz zgłoszeniowy. Wkrótce kontaktuje się z nim wybrany doradca i omawia szczegóły sprawy, a następnie zaprasza na spotkanie. Ten model ułatwia wyszukiwanie usług odszkodowawczych, a także kontakt z ekspertem.
Model JaaS – Justice-as-a-service – praktycznie wyklucza udział ludzi w procesie dochodzenia roszczeń. Rola doradcy ogranicza się jedynie do przygotowania bardzo szczegółowych pytań, które zadałby podczas rozmowy z poszkodowanym. Natomiast pismo zawiera dopasowaną do odpowiedzi klienta argumentację. Po wygenerowaniu pismo przesyłane jest do odpowiednich organów, np. ubezpieczyciela.
Ten model znacznie upraszcza korzystanie z usług odszkodowawczych. Jest bowiem dostępny dla każdego internauty.
Obecnie na świecie jest wiele platform proponujących usługi w tym modelu. Pomagają one między innymi:
● uzyskać odszkodowanie od linii lotniczych,
● w sprawach związanych z reklamacjami i sporami ze sprzedawcą,
● w sporach przy wynajmie lub kupnie nieruchomości,
● w sporach z kurierem,
● w anulowaniu niesłusznie wystawionego mandatu.
Zwykle firmy tego typu są bardzo wyspecjalizowane, dzięki czemu klientom łatwiej jest znaleźć pomoc w interesującej ich sprawie.
Warto zwrócić uwagę, że JaaS całkowicie zmienia wykorzystanie technologii w usługach odszkdowawczych. Ich zadaniem jest głównie usprawnienie pracy i kontaktu z klientem.
W przypadku JaaS to doradca bierze udział przy opracowaniu algorytmu postępowania dla danego typu sprawy. Przesłane dane są przetwarzane przez system oparty na:
● podstawach sztucznej inteligencji,
● analizie Big Data (dużych zbiorach danych),
● analityce prawnej.
W dużej części więc JaaS wyklucza pracę doradcy, co znacznie upraszcza i skraca proces dochodzenia swoich praw.
Na czym polegają usługi LAWstream?
Dzięki LAWstream każdy może uzyskać pomoc przy:
● zgłoszeniu szkody z OC sprawcy wypadku
● złożeniu reklamacji na decyzję ubezpieczyciela
● złożeniu reklamacji na przekroczenie terminów przez ubezpieczyciela
Wkrótce będzie możliwe składanie skarg do organów nadzoru rynku ubezpieczeniowego, np.: Rzecznika Finansowego. Organ taki sprawdza, czy doszło do nieprawidłowości i interweniuje, gdy to konieczne.
Usługi związane z odszkodowaniami stały się naturalnym wyborem twórców LawStream, której założycielem jest firma Votum S. A. — specjalizująca się właśnie w odszkodowaniach. Dopiero w dalszym etapie planowane są usługi dedykowane dla osób składających reklamacje towarów.
LAWstream korzysta z modelu JaaS, dzięki któremu całkowicie zmienia się sposób korzystania z usług odszkodowawczych. Jak mówi Prezes zarządu LAWstream, Jerzy Szymanik: „Nowe technologie radykalnie zmieniły dostęp do wielu usług, na przykład w bankowości. Wielu z nas jest klientami banku i dokonuje różnych operacji finansowych bez wychodzenia z domu, często także bez jakiejkolwiek interakcji z pracownikiem banku. Tak samo będą wkrótce wyglądały usługi doradcze”. Jest to zatem obszar, który warto rozwijać.
Najważniejszym punktem obsługi klienta za pośrednictwem LawStream jest rozbudowany, ale jednocześnie przejrzysty formularz. Znajdują się w nim pytania dotyczące danej sprawy konieczne do zbudowania poprawnego pisma. Ponadto w każdej chwili można zawiesić wypełnianie formularza, aby np. znaleźć wymagany dokument, co nie jest możliwe w przypadku wizyty u adwokata, gdzie w takiej sytuacji należy umówić się na kolejne spotkanie.
Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych informacji, a także dodaniu dokumentów generowane jest właściwe pismo. Każdy może je samodzielnie wydrukować i przesłać do wybranego podmiotu. Prostszym sposobem jest jednak powierzenie tego LAWstream.
Jakie niesie za sobą korzyści?
Automatyzacja całkowicie zmienia sposób obsługi klienta, a także dochodzenie roszczeń. Dzięki niej klienci:
● Mogą szybciej uzyskać należne pieniądze
● Nie ponoszą wysokich kosztów konsultacji eksperckich
● Otrzymują profesjonalnie sporządzone pismo
● Mogą dochodzić swoich praw bez udziału w skomplikowanych procedurach
● Mogą załatwić swoją sprawę bez wychodzenia z domu
● Nie muszą angażować eksperta i mają możliwość samodzielnego rozwiązania problemu
Usługi odszkodowawcze proste jak nigdy wcześniej!
Zgłoś szkodę przy wsparciu naszego doradcy
Dzięki temu możliwa jest zmiana postrzegania usług odszkodowawczych jako drogich i trudno dostępnych. Obecnie klienci będą mogli skorzystać z pism dotyczących roszczeń odszkodowawczych. Oferta będzie stopniowa rozwijana także o inne pisma. Dzięki temu każdy będzie miał większą możliwość dochodzenia swoich praw bez dodatkowych procedur.
Grupa kapitałowa VOTUM S.A.