Okres Świąt Wielkanocnych to czas wzmożonego ruchu pojazdów na drogach. Dla funkcjonariuszy wielu służb z pewnością jest to czas dodatkowych obowiązków. Na drogach, jak również w samych miejscowościach, pojawi się więcej niż zwykle pojazdów, dlatego priorytetowym zadaniem służb działających na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym będzie zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przemieszczania się podróżnych w ww. okresie.
W tym roku w dniach 25 – 28 marca szczególnym nadzorem objęte będą przez Policję główne ciągi komunikacyjne, drogi wylotowe z miast a także rejony kościołów. Funkcjonariusze będą zdecydowanie reagować w szczególności na wykroczenia i przestępstwa, które są głównymi przyczynami wypadków drogowych.
Zwłaszcza, że w czasie dłuższej podróży do wybranych miejsc często wychodzą błędy niewłaściwego wyposażenia oraz złego przygotowania samochodu do drogi. Dodatkowym zagrożeniem może być zła pogoda. Śliska nawierzchnia drogi, zmienne warunki atmosferyczne w postaci mgieł czy opadów, to najgorsze co może nas spotkać w czasie jazdy. Warto więc pamiętać o kilu regułach, których przestrzeganie zagwarantuje bezpieczne dotarcie do celu.
Siadając za „kółko” zadbajmy o to, by wyjazd stał się przyjemnością a nie walką o przeżycie. Nie należy wyruszać w drogę, gdy jest się zmęczonym lub niewyspanym. Taki stan osłabia refleks, zmniejsza zdolność koncentracji. Gdy pojawi się zmęczenie, najlepiej zatrzymać się i zrobić koniecznie kilku lub kilkunastominutową przerwę. Z pewnością pomocne będzie również wyjście na świeże powietrze lub krótki spacer. Pamiętajmy o tym, że kierowca powinien mieć w czasie podróży swobodę ruchów, dlatego nie jest wskazane, by był opatulony grubą kurtką, czapką i szalikiem, z których nierzadko korzystam jeszcze w tym okresie czasu. Nadmierne ogrzanie wnętrza pojazdu także może mieć negatywny wpływ na koncentrację kierowcy.
Kierujący musi mieć także zapewnione dostateczne pole widzenia oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji a także oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.
Kolejna ważna kwestia to przesadna prędkość, która jest najczęstszą przyczyną wypadków. Nie tylko zwiększa ona ryzyko kolizji, lecz także podwyższa prawdopodobieństwo odniesienia poważnych obrażeń lub śmierci podczas wypadku. Z tego też powodu należy dostosować prędkość jazdy do warunków panujących na drodze. Ważne jest także to, by zachować większy odstęp od pojazdu poprzedzającego. Dzięki temu kierowca ma więcej czasu i miejsca na hamowanie.
Drobny bagaż podręczny najlepiej zapakować go do środka pojazdu. Należy ułożyć go w taki sposób, by nie krępował naszych ruchów oraz by nie przysłonił widoczności.
Warto wspomnieć przy tej okazji aby „pilnować” poziomu paliwa, by nigdy nam go nie zabrakło. Aby sprawnie i bezpiecznie dojechać do celu, warto zrezygnować z niepewnych skrótów i mniej uczęszczanych dróg. Słuchajmy komunikatów radiowych i telewizyjnych o aktualnych warunkach panujących w poszczególnych regionach i na ich drogach.
Bardzo ważny jest stan techniczny naszego samochodu. Jeśli przekroczyliśmy dopuszczalny termin przeglądu, koniecznie zadbajmy o to przed podróżą. Jeśli nawet nasze auto przeszło przegląd niedawno, warto samodzielnie sprawdzić ogólny stan pojazdu oraz poziom poszczególnych płynów.
Brak płynu w spryskiwaczach może bardzo utrudnić drogę, a przede wszystkim wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Napełnijmy więc zbiorniczek i zostawmy zapas płynu, który schowamy na wszelki wypadek w bagażniku. Pamiętajmy przy tym, że pełny zbiornik z najlepszym płynem nie pomoże, jeśli gumki naszych wycieraczek są w złym stanie. Równie ważny jest system nadmuchu na szyby auta. Koniecznie sprawdźmy także, czy działają wszystkie światła zewnętrzne i czy nasz klakson jest sprawny.
Na drodze pamiętajmy, że nie jesteśmy na niej sami. Miejmy do innych kierujących dużo szacunku oraz pamiętajmy, że to my decydujemy o wielu czynnikach w trakcie jazdy. Jako policjant „drogówki” i instruktor doskonalenia techniki jazdy samochodem wiem z doświadczenia, że to nie pojazd wpada w poślizg i traci panowanie, a jedynie kierująca nim osoba.
Autor: st. asp. Tomasz Słuszniak (Specjalista Zespołu Profilaktyki Społecznej Wydziału Ruchu Drogowego KWP we Wrocławiu)