W lipcu miały wejść w życie zmiany w Kodeksie drogowym będące kontynuacją działań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych, przede wszystkim podczas przechodzenia przez przejście. Termin ich wdrożenia uległ przesunięciu, jednak nie ulega wątpliwości, że są to zmiany potrzebne, choćby z tego względu, że aktualne statystyki dotyczące wypadków z udziałem pieszych są zatrważające – pieszy w zderzeniu z rozpędzonym samochodem nie ma większych szans, a wypadek z jego udziałem zazwyczaj kończy się poważnymi obrażeniami lub śmiercią.
Miałeś wypadek? Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!
Wypadek na przejściu dla pieszych – jak przeciwdziałać?
Nowe przepisy mają wprowadzić dodatkowe obowiązki dla kierowców w momencie, gdy zbliżają się do przejścia dla pieszych. Przede wszystkim będą mieć obowiązek obserwowania nie tylko samego przejścia dla pieszych, ale również jego bezpośredniego otoczenia. Tym samym pieszy zyska ochronę również w momencie, gdy dopiero wchodzi na przejście.
Obowiązek zachowania szczególnej ostrożności będzie dotyczyć nie tylko kierowców, ale też pieszych. Zmiany nie wprowadzą też postulowanego przez niektóre środowiska bezwzględnego pierwszeństwa pieszych na przejściach.
Kiedy kierowca może stracić prawo jazdy?
Zmianą kluczową z punktu widzenia kierowców będzie możliwość zatrzymania prawa jazdy na 3 miesiące niezależnie od tego czy przekroczenie prędkości nastąpiło na terenie zabudowanym czy poza nim – wskazuje adwokat Bartosz Koszów ekspert Kancelarii wchodzącej w skład Grupy Kapitałowej VOTUM. – Dotychczas ograniczenie takie obowiązywało wyłącznie na terenie zabudowanym i skutkowało każdego roku zatrzymaniem ok 20-30 tys praw jazdy z powodu przekroczenia prędkości. Po wejściu w życie zmian szacuje się, że liczba zatrzymanych praw jazdy z tego powodu może wzrosnąć nawet dwukrotnie – komentuje mecenas Koszów.
Co jeszcze zmieni się w przepisach?
Wcześniej obowiązujące limity prędkości w terenie zabudowanym różniły się w zależności od pory dnia – w porze nocnej czyli od godziny 23.00 do 5.00 rano dozwolone było poruszanie się z prędkością 60km/h. Jednak w przyszłości ma obowiązywać jednolite ograniczenie do 50 km/h, a głównym czynnikiem, który zadecydował o ujednoliceniu ograniczenia to skrócenie drogi hamowania, która maleje się wraz ze zmniejszeniem prędkości, co przy ograniczonej widoczności po zmroku ma ogromne znaczenie.
Regulacje dotyczące ochrony pieszych na przejściach mogą przełożyć się na wyniki spraw sądowych i postępowań karnych prowadzonych przez Sądy i organy postępowania przygotowawczego – komentuje adwokat Bartosz Koszów. Pomimo szczególnej ochrony pieszego na przejściu w dalszym ciągu bardzo duża liczba takich spraw jest umarzana. Każdego roku nasza Kancelaria sporządza dziesiątki zażaleń na takie umorzenia, które w wielu wypadkach odnoszą skutek w postaci ich uchylenia przez Sąd. Po wejściu w życie przedmiotowych zmian spodziewam się jeszcze większej skuteczności takich działań– dodaje mecenas Bartosz Koszów.
Statystyki dotyczące ofiar wypadków drogowych wśród pieszych stawiają Polskę na jednym z ostatnich miejsc wśród krajów Unii Europejskiej. Ponadto pomimo pewnych oznak świadczących o poprawie bezpieczeństwa i spadku liczby ofiar w ostatnich 2 latach statystyki ofiar śmiertelnych na polskich drogach nieznacznie wzrosły. Niestety wiele osób, które zostały ranne na skutek wypadku nie wie jakie świadczenie może otrzymać. Pomoc eksperta w takiej sytuacji może okazać się niezbędna do wyegzekwowania od ubezpieczyciela wszystkich świadczeń należnych osobie poszkodowanej.
Zapraszamy do zapoznania się z pełnym tekstem artykułu dostępnego na portalu BiznesTuba.