Publikacja: Gazeta Ubezpieczeniowa
Data publikacji: 13 marca 2012
„Polskie Koleje Państwowe należą do takich podmiotów, które mogą być stawiane za akademicki wręcz przykład przedsiębiorstwa wprowadzanego w ruch za pomocą sił przyrody. Zgodnie z art. 435 § 1 k.c. oraz art. 361 § 1 k.c. posiadacz takiego przedsiębiorstwa ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez jego ruch, jeżeli tylko pomiędzy pracą przedsiębiorstwa a zaistniałą szkodą zachodzi adekwatny związek przyczynowy. Ze względu na szczególne zagrożenia, jakie niesie za sobą funkcjonowanie tego rodzaju zakładów, obowiązek odszkodowawczy powstaje tak w przypadku, gdy szkoda jest następstwem zachowania zawinionego przez osobę, za którą ponosi odpowiedzialność przedsiębiorstwo, jak i w braku takiego zawinienia, a może być ona wyłączona jedynie wystąpieniem przesłanek egzoneracyjnych określonych w art. 435 § 1 in fine k.c., tj. poprzez powstanie szkody na skutek działania siły wyższej, wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności.”
—
Całość publikacji dostępna stronie „Gazety Ubezpieczeniowej” lub http://www.pidipo.pl/publikacje/odpowiedzialnosc-przewoznika-kolejowego-swietle-orzecznictwa-sadu-najwyzszego-bartlomiej-krupa-gazeta-ubezpieczeniowa-13-03-2012/