Sprawy bankowe w 2019 r. a Rzecznik Finansowy

utworzone przez | kwi 17, 2020 | Z mediów

Rok 2019 był wyjątkowy dla frankowiczów, ich aktywność znacząco wzrosła w porównaniu do poprzednich okresów. Przyczynił się do tego między innymi wyrok wydany przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Znalazło to odzwierciedlenie również z sprawozdaniu opublikowanym przez Rzecznika Finansowego. Jak wynika z przedstawionych danych w 2019 r. Rzecznik Finansowy zarejestrował ponad 56 tys. wniosków i zapytań od klientów podmiotów rynku finansowego. Co oznacza, że każdego dnia ponad 220 osób zgłaszało rzecznikowi swój problem z bankiem, ubezpieczycielem lub innym podmiotem finansowym. Jak w tych statystkach wypadli Frankowicze?

Masz kredyt we frankach? Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!

Wsparcie Rzecznika Finansowego

Konsumenci mogą zwrócić się do Rzecznika Finansowego z wnioskiem o interwencję, tylko w przypadku wcześniejszego wyczerpania postępowania reklamacyjnego. Oznacza to, że zanim Rzecznik zainterweniuje w danej sprawie, konieczne jest złożenie reklamacji do instytucji, do której działalności mamy zastrzeżenia, w przypadku frankowiczów będzie to bank. Dopiero uzyskanie stanowiska właściwej instytucji finansowej w tym zakresie, daje możliwość zwrócenia się do Rzecznika ze skargą.

Ile reklamacji złożyli frankowicze?

Zgodnie ze statystykami opublikowanymi przez Rzecznika Finansowego, w 2019 r. klienci złożyli ponad 1,5 mln reklamacji do podmiotów rynku bankowo-kapitałowego. Należy zauważyć, że aż 65% z nich zostało uznanych w całości lub w części przez podmioty, do których trafiły. Taki wynik jest zaskakujący, zwłaszcza jak porówna się go ze statystykami rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego.

W przypadku tego drugiego złożono tylko 365 tys. reklamacji, a pozytywne stanowisko zajęto jedynie w 27,8% spraw. Oczywiście w przypadku rynku bankowo-kapitałowego nie wszystkie reklamacje dotyczyły banków oraz roszczeń Frankowiczów. Może to być wyjaśnieniem tak korzystnej statystyki pozytywnych rozpatrzeń.

Aktualnie obsługujemy kilkanaście tysięcy frankowiczów, w imieniu których złożyliśmy do banków ponad 10 tysięcy reklamacji. Co istotne, żadna z nich nie została rozpatrzona pozytywnie. Dlatego na ten moment uzyskanie korzystnego rozstrzygnięcia w sprawie kredytu frankowego możliwe jest jedynie na drodze sądowej. Ponieważ banki nie widzą możliwości odfrankowienia, a tym bardziej unieważnienia całej umowy kredytowej na drodze polubownej – komentuje  Kacper Jankowski, Prezes VOTUM Robin Lawyers SA z Grupy Kapitałowej VOTUM.

Opublikowane przez Rzecznika Finansowego statystyki należy uznać za niepełne, ponieważ dotyczą szerokiego zakresu roszczeń, które klienci zgłaszają do różnego rodzaju instrumentów finansowych, nie tylko umów kredytowych, a w szczególności umów dotyczących kredytów hipotecznych indeksowanych lub denominowanych do waluty franka szwajcarskiego.

Statystyki sądowe opublikowane w Sprawozdaniu Rzecznika Finansowego za 2019 r. odbiegają od oficjalnych danych prezentowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Może to wynikać ze sposobu zbierania takich statystyk, które opierają się głównie na deklaracjach banków i innych instytucji finansowych. Z doświadczenia wiemy, że mają one swoje sposoby na kwalifikowanie i publikowanie takich informacji. Natomiast z danymi ministerstwa się nie dyskutuje. A zgodnie z nimi w 2019 r. pełnomocnicy Frankowiczów złożyli do sądów ponad 11,5 tys. pozwów. – wyjaśnia Kacper Jankowski, Prezes Votum Robin Lawyers SA wchodzącej w skład Grupy Kapitałowej VOTUM.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną treścią materiału dostępnego na Portalu BiznesTuba.

votum group

Gorące tematy:

Pomoc frankowiczom

Klient indywidualny

Sprawdź jednego z ekspertów z Votum Group od pomocy osobom posiadającym kredyt hipoteczny we frankach, który został zaciągnięty na cele mieszkaniowe. Przedstawią wsparcie ekspertów na najwyższym poziomie począwszy od analizy dokumentów, aż do uzyskania prawomocnego wyroku i rozliczenia z bankiem. W przypadku spłaconych kredytów CHF sprawdzą, czy jest możliwość zwrotu pieniędzy od kredytodawcy. 

zwrot z banku odsetki koszty

Sankcja kredytu darmowego

Klient indywidualny

Jeśli posiadasz umowę o kredyt gotówkowy lub konsolidacyjny w złotówkach eksperci bezpłatnie sprawdzą, czy bank doliczył do Twojej raty dodatkowe opłaty i prowizje. Dzięki zastosowaniu sankcji kredytu darmowego wysokość Twojej miesięcznej raty może się diametralnie zmniejszyć. Wybierz eksperta z Votum Group!